Cappella degli Scrovegni o dell' Arena
FITXA TÈCNICA:
Autor: Giotto di Bondone
Cronologia: 1304-1306
Tècnica: Fresc.
Mides: 900 m2.
Estil: Italogòtic.
Tema: Religiós.
Localització: Pàdua (Itàlia).
CONTEXT HISTÒRIC:
El context de l’art gòtic ve marcat, seguint els esquemes del romànic, per el domini de la monarquia i la religió en un règim feudal. El creixement demogràfic propicià l’expansió i ampliació de les ciutats, on la burgesia començava a adquirir importància com a classe social. Tant les croades com les peregrinacions van servir per propiciar una unificació i es van redreçar rutes del comerç tant terrestre (ruta de Flandes) com marítim (ruta mediterrània i atlàntica). Degut a les fortes epidèmies d’aquest període, com la Pesta Negra (1348), la societat es va “sensibilitzar”, humanitzar. Si hi afegim els nous Ordes Franciscans i Dominics, que tornaren la Fe més “humana”, ja tenim el naixement d’un nou corrent: l’humanisme. A més a més, d’aquest període destaca la creació d’universitats, que proporcionaven un coneixement més a l’abast.
Giotto di Bondone va ser un pintor i arquitecte molt important. És considerat el fundador del Trecento, ja que va ser ell qui va introduir els ideals naturalistes que trencaren amb la rigidesa de l’art bizantí. Es coneix que Cimabue va descobrir a Giotto mentre aquest dibuixava ovelles en una pedra amb un guix.
ESTIL:
L’estil de la Capella Scrovegni es troba a mig camí entre el gòtic, ja decadent, i el renaixement, en les seves fases inicials; se l’anomena italogòtic. La temàtica de la pintura italogòtica era religiosa per sobre de tot, i rebia la simetria i el hieratisme com a influències bizantines. Les figures estaven dotades de volumetria i corporeïtat, més realistes gràcies a la introducció de l’estudi anatòmic dels personatges. A través de les obres, especialment del gest i la mirada, es transmetia una voluntat comunicativa. L’italogòtic va ser també el primer estil que va començar a experimentar amb la perspectiva, incloent fons arquitectònics o paisatgístics. A més, es volia manifestar l’estat d’ànim dels personatges i s’era molt minuciós en el tractament de vestidures i gestos. En general, es van humanitzar les escenes religioses.
ANÀLISI FORMAL:
Els frescos decoren tot l’interior, tant els murs com la volta de canó. A la paret esquerra (nord) hi trobem 3 registres i un sòcol, dividits per 6 panells, separats entre sí per franges amples que simulen marbres de colors. En el sòcol es repeteix l’efecte del marbre. A la paret dreta (sud) s’hi troben, igualment, 3 registres i un sòcol. En comptes de 6 panells, n’hi ha 5, aquest cop separats per finestres d’arc de mig punt.
Tot el conjunt està format per 37 escenes i 2 arquitectures pintades. Els colors són molt matisats, amb clar predomini del blau, i busquen l’harmonia i l’equilibri. Les pinzellades i l’estil és homogeni. Hi ha algunes de les escenes que estan destruïdes i d’altres que es troben en mal estat, havent perdut els colors originals. L’estudi anatòmic de models reals es fa present en la corporeïtat de les figures, i es delimita el contorn amb una línia. Els personatges es diferencien nítidament dels fons, i els principals no estan representats amb l’ús de perspectiva jeràrquica, sinó que són del mateix tamany que la resta. Les expressions i els gestos revelen l’estat d’ànim de les figures. La llum busca un efecte per donar sensació de perspectiva i crea ombres que donen volum a les imatges.
A la volta de canó hi trobem un cel blau ple d’estrelles daurades i una sèrie de medallons, i està dividia per arcs torals.
A la paret de la porta de l’entrada hi trobem un gran fresc que cobreix tota la superfície del mur i on s’hi mostra el Judici Final. Està dividit en registres: àngels a la part del cel, Crist al centre amb els apòstols al costat, i els escollits i els condemnats a la part inferior.
INTERPRETACIÓ:
El significat de la capella és la representació de la vida de Crist. Antecedents Nativitat; Naixement i Infància; Vida Pública i Miracles; Passió Mort i Resurrecció. La lectura es fa des de l’entrada: per la dreta i de dalt a baix, fent la volta a la capella.
La funció seria didàctica-religiosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada