El jardí de les delícies
FITXA TÈCNICA:
Autor: El Bosch.
Cronologia: 1510-1515.
Estil: Gòtic flamenc
Dimensions: Taula central: 220 x 195 cm; Taules laterals: 220 x 96 cm
Tècnica: Oli sobre fusta.
Localització: Museu del Prado (Madrid).
CONTEXT HISTÒRIC:
El context de l’art gòtic ve marcat, seguint els esquemes del romànic, per el domini de la monarquia i la religió en un règim feudal. El creixement demogràfic propicià l’expansió i ampliació de les ciutats, on la burgesia començava a adquirir importància com a classe social. Tant les croades com les peregrinacions van servir per propiciar una unificació i es van redreçar rutes del comerç tant terrestre (ruta de Flandes) com marítim (ruta mediterrània i atlàntica). Degut a les fortes epidèmies d’aquest període, com la Pesta Negra (1348), la societat es va “sensibilitzar”, humanitzar. Si hi afegim els nous Ordes Franciscans i Dominics, que tornaren la Fe més “humana”, ja tenim el naixement d’un nou corrent: l’humanisme. A més a més, d’aquest període destaca la creació d’universitats, que proporcionaven un coneixement més a l’abast.
Flandes era un feu de França que a finals del segle XIV va quedar unit al Ducat de Borgonya (situat entre França i Alemanya), si bé a mitjans del segle XV es desvinculà del vassallatge amb el rei francès.
Es tractava d’un territori amb un alt desenvolupament urbà, lligat al comerç amb fires, ports i tallers artesanals, especialment tèxtils. Ciutats com Bruges, Ambers, Gant... mantenien contactes comercials amb Itàlia, la Península Ibérica, Escandinàvia... En aquesta societat es confluïren una rica burgesia, que actuava com a mecenes d’art amb concursos artístics i literaris, i una cort ducal molt refinada. Per tant, es mesclaven l’espiritualitat cristiana medieval amb el realisme pràctic burgès.
ESTIL:
El Jardí de les Delícies és una de les obres més famoses del gòtic flamenc, sorgit a les ciutats burgeses de Flandes (Brabant, Gant, Bruges...) al llarg del segle XV. El flamenc va ser un corrent pictòric que suposà moltes novetats i una línia diferent a la pintora gòtica i renaixentista italiana. És considerat l’última etapa del gòtic, del qual encara en conservava trets tècnics, com l’ús de la taula en lloc del llenç, i temàtics, sobretot religiosos i espirituals. Aquest corrent s’interessà molt pels detalls i va impulsar la investigació de la perspectiva, a més de perfeccionar la tècnica del retrat i de reivindicar el paisatge com un tema pictòric. El flamenc és considerat l’estil inventor de la pintura a l’oli.
ANÀLISI FORMAL:
El Jardí de les Delícies té forma de tríptic: gran taula central i dos de laterals. Totes les tres taules presenten un esquema compositiu igual: un espai dividit en tres franques horitzontals superposades que aconsegueixen donar a l’obra una gran profunditat de camp. A les taules de l’esquerra i del centre, l’eix de simetria ve marcat per les fonts.
Analitzant per taules, a l’esquerra s’hi presenten de forma ascendent, l’escena de la Creació, una font amb els animals i finalment, un fons muntanyós de fantasia. El cromatisme és molt ampli, i destaquen colors vius com el blau clar, el verd i el groc.
A la taula central trobem un grup d’homes i dones nus, que es trobem molt agrupats i en contacte. A sobre d’aquests trobem el Carrusel de genets, disposats al voltant del llac. A la part superior trobem l’anomenat Estany de l’Adulteri, amb fonts de formes estranyes i ocells d’aspecte no-real que les sobrevolen. La línia cromàtica és la mateixa que a la taula esquerra.
A la taula dreta, la composició canvia radicalment en comparació a les altres dos. Hi veiem escenes irracionals d’humans caçats per animals, un estany putrefacte, instruments de mesures absurdes... tot envoltat per un paisatge sòrdid i obscur. En aquesta taula els colors que predominen són el vermell, el gris i el negre.
En quant a l’estil, trobem que el Jardí de les Delícies està dotat d’un detallisme exagerat i d’una gran minuciositat en les expressions. Tot el conjunt, sobretot les taules central i dreta, posseeixen un gran dinamisme donat per la gran quantitat de personatges i d’objectes que es relacionen entre sí. És una mena de caos.
INTERPRETACIÓ:
El tríptic del Jardí de les Delícies ens mostra de manera al·legòrica, que els plaers de la vida són efímers. Les conseqüències de deixar-s’hi portar són l’infern, el sofriment. A la taula central veiem com un munt d’homes i dones despullats reprodueixen activitats lascives amb tot de simbologia sexual (pomes-pits, peixos-fal·lus...), és a dir, que es representa el pecat de la luxúria. Cal destacar que a la part inferior veiem a Adam i Eva, aquesta essent senyalada per l’home. Aquest fet es pot interpretar com que tot és per culpa d’Eva.
La taula esquerra representa el paradís, la creació. Hi ha interpretacions que diuen que ja en aquesta taula es pot veure l’aparició del mal, a prop de l’estany. Per l’altre banda, a la taula dreta es representa l’infern, la desgràcia, el càstig... la conseqüència de deixar-se emportar per les passions de la vida. La música és vista com un pecat i serveix de màquines de tortura. Segueix havent-hi simbologia de caràcter sexual.
Llavors, podem entendre la funció de la obra com a didàctica, ja que és una mena de sermó gràfic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada