dimecres, 17 de gener del 2018

Art Gòtic - Pintura

Mare de Déu dels Consellers

FITXA TÈCNICA:
Autor: Lluís Dalmau.
Cronologia: 1443-1445.
Estil: Gòtic flamenc.
Tècnica: Oli i tremp sobre fusta.
Dimensions: 311 x 311 cm
Localització: Capella de la casa de la ciutat, Barcelona (localització original), MNAC (actualment).

CONTEXT HISTÒRIC:
El context de l’art gòtic ve marcat, seguint els esquemes del romànic, per el domini de la monarquia i la religió en un règim feudal. El creixement demogràfic propicià l’expansió i ampliació de les ciutats, on la burgesia començava a adquirir importància com a classe social. Tant les croades com les peregrinacions van servir per propiciar una unificació i es van redreçar rutes del comerç tant terrestre (ruta de Flandes) com marítim (ruta mediterrània i atlàntica). Degut a les fortes epidèmies d’aquest període, com la Pesta Negra (1348), la societat es va “sensibilitzar”, humanitzar. Si hi afegim els nous Ordes Franciscans i Dominics, que tornaren la Fe més “humana”, ja tenim el naixement d’un nou corrent: l’humanisme. A més a més, d’aquest període destaca la creació d’universitats, que proporcionaven un coneixement més a l’abast.
Lluís Dalmau, l’autor d’aquest quadre, va fer un viatge a Bruges l’any 1431, capital de l’art flamenc, i allí és on va aprendre la tècnica del tapís, de la pintura a l’oli, i on va exercir de deixeble de Jan Van Eyck.
ESTIL:
La Mare de Déu dels Consellers es troba catalogada dins del gòtic flamenc, sorgit a les ciutats burgeses de Flandes (Brabant, Gant, Bruges...) al llarg del segle XV. El flamenc va ser un corrent pictòric que suposà moltes novetats i una línia diferent a la pintora gòtica i renaixentista italiana. És considerat l’última etapa del gòtic, del qual encara en conservava trets tècnics, com l’ús de la taula en lloc del llenç, i temàtics, sobretot religiosos i espirituals. Aquest corrent s’interessà molt pels detalls i va impulsar la investigació de la perspectiva, a més de perfeccionar la tècnica del retrat i de reivindicar el paisatge com un tema pictòric. El flamenc és considerat l’estil inventor de la pintura a l’oli.
ANÀLISI FORMAL:
Ens trobem davant d’una pintura a l’oli i tremp sobre taula, en forma d’arc apuntat degut a estar emmarcada per una luxosa estructura arquitectònica. A l’obra veiem una escena figurativa on hi predominen la simetria i la verticalitat. La superposició de 3 plans (2 de personatges i 1 paisatge) doten el quadre amb un efecte de certa profunditat i perspectiva. En aquests aspectes també hi col·laboren les finestres i les línies de les rajoles del terra. La majoria de les línies del quadre van a parar al centre d’aquest, on està la Verge.
A La Mare de Déu dels Consellers trobem majoritàriament els colors vermell, gris, verd i blau. En la pinzellada hi predominen les línies (contorns i perfils amb detall), i la llum del quadre és natural i abundant, aportant corporeïtat als personatges. El rostre de la Verge i el nen tenen llum pròpia, simbòlica. 
Tot el quadre rep una gran influència de la Mare de Déu del canonge Van der Paele, de Jan van Eyck.
INTERPRETACIÓ:
Els 3 plans estan situats segons la seva importància, ja que al primer i al centre trobem a la Verge amb el nen, als 5 consellers, i a Sant Andreu i Santa Eulàlia. Darrere d’aquests s’hi estan els Àngels que canten, i ja per darrere de les finestres veiem el paisatge (primera obra a Catalunya que el va incorporar).
Funció: decorativa i religiosa, ja que estava destinada a l’altar de la Capella de la Casa de la Ciutat. I significat commemoratiu i propagandístic, ja que immortalitza als Consellers de la ciutat al costat de la Mare de Déu.
Imagen relacionada

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada