FRONTAL DE SANTA MARIA D'ÀVIA
DOCUMENTACIÓ GENERAL
Títol: frontal de Sta. Maria d'Avià Autor: desconegut Cronologia: segle XIII Estil: romànic Tècnica: tremp d'ou, amb colradures i estocats Localització actual: Museu Nacional d'Art de Catalunya
CONTEXT HISTÒRIC
Els frontals d'altar, també anomenats antipendis, van tenir una gran acceptació a la Península, sobretot a Catalunya. La seva aparició és deguda principalment a la voluntat d'aprofitar com a suport d'imatges la pos de fusta situada davant de l'altar.
El primers frontals d'altar daten del segle IV d.C. En un primer moment estaven formats per tapissos o riques teles, però posteriorment es van ornamentar amb metalls preciosos, com la plata o el coure esmaltat.
Amb el pas del temps, les escenes representades als frontals dels altars es van anar fent més complexes i les seves dimensions van créixer. A més a més, el canvi en la litúrgia, en el qual el sacerdot es va situar davant l'altar i d'esquerra als fidels, va provocar un canvi d'ubicació del frontal. Així es van situar darrere de l'altar, és a dir, del tablum, aixó va donar lloc a una nova tipologia: el retaule (rere l'altar).
A més dels típics murals al fresc, a Catalunya també es poden trobar pintures sobre taula que serviren
per ornar la part frontal de l'altar. El frontal de Sta. Maria d'Avià destaca per la vivacitat de Jesús infant de la imatge central. |
ANÀLISI FORMAL
Els fons són monocroms (blaus o vermells) als laterals i en el seu moment contrastaven amb la intensitat metàl·lica de la colradura. La composició traspua equilibri i sensació de moviment.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada