Els alumnes que han de fer la recuperació de l'assignatura de cultura clàssica hauran de presentar el dia de l'examen les següents activitats com a dossier.
Aquest s'ha de presentar correctament amb una portada feta a ordinador (títol assignatura, foto relacionada amb la mateixa (opcional), caixetí amb les dades), dossier grapat, exercicis correctament presentats (preguntes a bolígraf negre, numeració a bolígraf vermell i respostes a llapis o a bolígraf blau).
La no presentació de les feines correctament el dia de l'examen invalida la nota d'aquest, i per tant, la recuperació quedarà pendent per al setembre.
ACTIVITATS
UNITAT 2. LA RELIGIÓ GRECOROMANA
1. En el món clàssic la religió tenia un caràcter social. Explica per què.
2. Qui s'encarregava dels cultes públics? I dels privats?
3. Explica com eren les festes religioses.
4. Quines característiques tenien les divinitats a la civilització grega?Explica'l.
5. Explica en forma d'esquema l'origen de les principals divinitats clàssiques fins al regnat dels
déus olímpics.
6. A Roma els sacerdots s'agrupaven en organitzacions sacerdotals que s'encarregaven de supervisar el culte. Quines eren? De què s'encarregaven?
7. Explica en què consistien els rituals de les pregàries i els sacrificis.
8. A part del culte oficial de l'estat, a l'antiguitat clàssica existia el culte familiar. Qui s'encarregava de tot? Què es feia? Què era el larari?
9. Explica quin eren els déus més venerats en el larari i què representaven.
10. Què eren els cultes mistèrics? Per què els antics van recórrer a cultes mistèrics?
11. Uneix amb fletxes els següents conceptes amb la definició correcta:
- sarcòfag - es feia servir per enterrar els infants
- àmfora - sepulcre en forma de temple
- mausoleu - primer va ser de fusta; després, de pedra
- columbari - construcció funerària amb nínxols
12. EXERCICIS DEL LLIBRE:
- pàg. 29. ex: 16,18.
- pàg. 30 i 31. ex: 20,21,22,23,25 i 26.
UNITAT 3. LA INFÀNCIA EN EL MÓN CLÀSSIC
20. Qui era la deessa Juno Lucina?
21. Quan se sabia a Roma que el pare acceptava la criatura com a fill legítim?
22. A Roma, quin era el destí dels infants abandonats?
23. Qui assistia la partera a Grècia i a Roma?
24. Explica tres diferències en els rituals de naixement a Grècia i a Roma.
25. Com era la imposició del nom als nounats a Grècia? I a Roma? Com es posava el nom si es
tractava d'una nena?
26. Explica com era l'educació a Grècia i a Roma (les seves característiques, que estudiaven, quan, quins materials tenien, qui ensenyava, etc.)
27. Explica en què consistien les següents peces de roba que portaven els nens i nenes a Grècia i Roma:
a) quitó f) túnica recta
b) fíbules g) himation
c) subligar h) cingulum
d) bulla i) toga (praetexta i virilis)
e) sàndalon/soleae j) calcei
28. EXERCICIS DEL LLIBRE:
- pàg. 45. ex: 29, 31
- pàg. 46 i 47. ex: 32,33 i 34
UNITAT 4. LA DONA EN LA SOCIETAT GRECOROMANA
33. Quina era la finalitat primordial del matrimoni a Grècia i a Roma?
34. A quina edat es podien casar els homes? I les dones?
35.Com s'anomenava la dona un cop casada? I quan tenia un fill?
36. Quin era el mes de l'any preferit per casar-se a Roma? I a Grècia?
37. Explica quatre actes cerimonials que es feien en el matrimoni romà i quatre més del
matrimoni grec.
38. A l'antiga roma hi havia tres modalitats per formalitzar el matrimoni. Digues quines eren i
en què consistien.
39. Per poder contraure matrimoni a roma s'havien de seguir les lleis romanes. Quins eren els
requisits exigit per llei per poder contraure matrimoni? Explica'ls.
40. A roma hi havia tres maneres de legalitzar el matrimoni: confarreatio, coemptio i usus.
Explica en què consistia cadascuna d'elles.
41. Quines eren les ocupacions de la dona grega (gyné) de família benestant?
42. Qui eren les heteres? I les concubines?
43. Quines eren les ocupacions de la dona romana (mater)?
44. La dona romana a l'època imperial es preocupava molt del seu aspecte físic. Explica com.
45. Explica a què fan referència aquestes peces de vestir que feina servi la dona grecoromana:
a) fascia pectoralis d) pèplum
b) subucula e) palla
c) estola
46. EXERCICIS LLIBRE:
- pàgs 62 i 63. ex: 27,28,30,31 i 34.
UNITAT 5. L'HOME EN LA SOCIETAT GRECOROMANA
51. Explica en forma d'esquema com era la jornada laboral del ciutadà grec.
52. Explica com eren les següents peces de vestir de l'home grec:
a) quitó c) himation
b) exomis d) clàmide
53. Explica en forma d'esquema com era la jornada laboral del ciutadà romà.
54. Explica com eren les següents peces de vestir de l'home romà:
a) subligar c) túnica
b) subucula d) toga
55. Explica qui podia portar les següents peces de roma i de quin color eren:
a) pura d) pulla
b) praetexta e) picta o palmata
c) candida f) trabea
56. Explica qui o quan es podien portar les següents peces de calçat:
a) soleae c) socci
b) calcei d) caligae
57. Les termes romanes estaven formades per un seguit de sales específiques. Digues el seu nom i la seva funció.
58. EXERCICIS LLIBRE:
- Pàg 79. ex: 21, 23 i 24.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada